måndag 9 mars 2009

Detaljstyrning

Om man vill få en hjärtinfarkt så kan man fundera över det nya Eu-förslaget, som går ut på att införa obligatorisk föräldraledighet - 18 veckor som måste tas ut före och efter barnets födelse. Sa jag att det gäller för kvinnor? Jepp, så är det.

Jag inser att jag tillhör en liten minoritet som gladeligen delade min föräldraledighet med maken långt innan några 18 veckor hade gått. Principiellt har jag ingenting emot att man öronmärker uttag för föräldrar, som för övrigt inte behöver vara av olika kön, men att detaljstyra exakt när man kan utnyttja den är nog inte särskilt lyckat. Inte om man vill att folk ska vara föräldralediga i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Möjlighet och valfrihet. Tar man bort dessa två grundpelare så kommer vi att gå flera steg bakåt istället för framåt.

Det verkar inte bättre än att det är just det EU vill göra. Tragiskt.

S sa...

Jag säger bara EU. Dom bestämmer inte bara böjen på bananer eller storleken på jordgubbarna, nähädå.