torsdag 21 januari 2010

Should I Stay, or Should I Go?

Ibland tänker jag att vi borde söka jobb och flytta från den norrländska pärlan. Till någonting lite mer urbant, till någonstans med lite mer gynnsamt klimat. Växtzon 2 eller 3. Eller kanske till och med växtzon 1. Inte för att jag är någon mästerodlare som är beroende av gynnsamt klimat, men för att människorna i hushållet skulle bli lite piggare då.

Idag, mitt under ett möte, insåg jag dock en sak. Det tog mig nästan fem år att nå till den position som jag (ungefär) hade på min gamla arbetsplats. Det tog mig nästan lika lång tid att etablera nya nätverk och kontakter. Först nu, efter mer än sex år, börjar jag få den typ av erbjudanden som jag vill ha. Just nu är jag inte särskilt sugen på att börja om från början igen, jag är mer intresserad av att utveckla de möjligheter som finns framför mig. Och som en konsekvens av det...så får vi nog bo kvar i den norrländska pärlan ett tag till.

4 kommentarer:

Mrs S sa...

Ja, det är knakse så. Men brukar det inte vara så att det spiller över? att gränserna inte är så geografiska?

Världen enligt J. sa...

Jo, visst är det så! Meriter, erfarenheter och kontakter går ju inte upp i rök bara för att man flyttar. Men den senaste flytten, för sex och ett halvt år sedan, var en större omställning än vad jag trodde att den skulle vara. Kanske skulle det vara enklare nu, men som sagt...jag känner mig osäker på den punkter.

Viktoria sa...

Jag tror ändå att det är en ganska stor omställning. Kontakter är allt som oftast relativt lokala. Tja om man inte är VD för Nokia eller EON.

Världen enligt J. sa...

VD för Nokia är jag ju inte direkt, därav problemet. Många erbjudanden och kontakter är väldigt lokala, mer lokala än jag trodde.