söndag 4 februari 2007

Bodil och skrivbordet

Var inne på Bodil Malmstens blogg;

http://www.finistere.se/

Bodil= en fantastisk kvinna. Men, men, det var inte det jag tänkte skriva - utan om vilken ångest prydliga arbetsrum väcker. Hur är människor funtade som har ett kliniskt och elegant arbetsrum (se bilden på Bodil vid hennes skrivbord)? Jag har förvisso ett ganska prydligt rum på jobbet, men där lyckas jag aldrig göra någonting vettigt (förutom att administrera, skriva mail och ta emot folk). Om jag ska skriva eller tänka så måste jag sitta (eller snarast halvligga) i soffan i vardagsrummet. Alla papper, böcker och konstiga referensmaterial måste ligga utspridda på golvet (jodå, det finns ett system i röran). Det säger sig självt att det inte är särskilt funktionellt att ha arbetsrummet i vardagsrummet. Särskilt inte om man har en man och en krypande dotter (eller som tidigare ett nyfiket husdjur) som också vill använda rummet. Då måste högarna flyttas runt. Vanligtvis till matrumsbordet - och där vill man ju äta mat, varpå högarna flyttas vidare.

I min drömvärld har jag ett eget arbetrum, enbart möblerat med en soffa och en matta.

Inga kommentarer: