söndag 4 mars 2007

Auktion på distans



Sedan jag flyttade till obygden, för några år sedan, ägnar jag mig åt distansauktioner. Det vill säga; min mor, som är en trogen auktionstant sedan sisådär 40 år, köper saker åt mig på sitt lokala auktionshus. Detta är inte att förväxla med att lägga bud på auktioner som Metropol eller Auktionsverket. Det här är lite mer av en sport...eller grisen i säcken. Oftast finns inga bilder (då auktionshuset i fråga har en usel hemsida). Ett samtal mellan mig och min mor kan låta så här;

- Jo, och så fanns det ett ganska fint teakbord. Det är nog danskt.
- Jaha, hur såg det ur då?
- Ja, det var väl normalstort, med en tidningshylla i flätad rotting under.
- Var det en kant? Lite rundad? På bordsskivan alltså?
- Det vet jag inte. Spelar det någon roll?
- Jaaa! Jag måste ha en bättre beskrivning!
- Hm, ja, men jag kan ringa innan auktionen börjar.

Så på söndagsmorgonen;

- Hejhej, nu står jag här vid bordet.
- Okej, och hur ser kanten ut?
- Det är en lite kant runt om. Lite rundad.
- Ah, bra! Men hur ser själva tidningshyllan ut? Är den liksom uppdelad i två delar?
- Två våningar?
- Nej, som rutor?
- Ja, det kan man väl säga.

Om min mor hade en bätte kamera i mobilen skulle dessa samtal underlättas väsentligt...

Dagens objekt är ett William Morris-tyg, Honeysuckle. Det var ganska lätt att identifiera, med tanke på att tyget var märkt. (Thank god for Google.)

Inga kommentarer: