fredag 2 mars 2007

Kvinnor, bloggar och konsumtion

Så kvinnor faller i den klassiska kvinnofällan - och bloggar mest om konsumtion, vilket ses som en förlängning av den privata sfären?

http://www.salongk.se/article.aspx?articleID=1432&categID=51

Vi bör skriva om politik och samhälle, viktiga saker, inte om Gucci-väskor för en halv månadslön. Underförstått bör vi inte heller försöka vara superkvinnor, med karriär, snygga kläder, välstädade hem (med provocerande snittblommor på matrumsbordet) och curlade ungar. Well, well. Jag håller med Lena S. på många punkter. Patriarkatet upprätthålls inte bara av män, utan även av kvinnor som accepterar den rådande könsmaktsordningen. Men visst blir dubbelmoralen uppenbar om det offentliga samtalet även fortsättningsvis förväntas kretsa kring traditionellt manliga sfärer? Jag tror knappast att kvinnors bloggande om mode och konsumtion står i motsatsförhållande till att även andra diskussioner förs. Tvärtom måste vi själva definiera vad som är viktigt och relevant (och nej, jag köper inte argumentet att kvinnor skulle vara offer för en manipulativ konsumtionskultur).

Inga kommentarer: