onsdag 11 april 2007

Obevakad mailbox

Ja, jag är neurotisk. Ja, jag har kontrollbehov. Och ja, jag blir nervös av att lämna min mailbox obevakad. Den är som ett trädgårdsland, där rotogräs frodas så snart man vänder ryggen till.

Rensade mailboxen endast en gång under påskhelgen. Öppnade den efter tre dagars frånvaro och tänkte:
- Så illa kan det inte vara. Folk är ju lediga.
Från påskafton och fram till i går var dock skörden:

Tre studenter med ursäktande mail och sena hemtentor. (Ok, skickade snabba svar.)
Två studenter ville få handledning och bifogade texter. (Måste kolla när jag ska jobba, läggs i högen av måste-svara-snart.)
En student ville boka ett annat möte. (Se ovan.)
En kollega skrev om ett planeringsmöte, som jag ändå inte ska vara med på. (Delete.)
En annan kollega försökte boka om ett styrelsemöte - som gav upphov till c:a sju mail från andra kollegor om tider och dagar. (Resultat: jag har ingen aning om vad som gäller. Dumpade mailen i mappen för styrelsen.)
Mail om flygbiljetter och bokning av ett möte i nästa vecka. (Måste på något sätt koordineras med mötet ovan. Svarade med lite olika alternativ. Dåligt samvete)
Två mail från samma konferens, "last call for papers". (Inte ens i närheten av det jag sysslar med...men Florida låter ju trevligt? Delete, delete.)
Två mail från en maillista som jag aldrig är aktiv på. Vet inte hur man avregistrerar sig och orkar inte engagera mig i saken. (Delete, delete.)
Ett privat mail, från jättegamla goda vännerna i Skåne. Fin-fina bifogade bilder på deras nyfödda bebis. (Svarade snabbt, hoppas att vi ses i maj.)
C:a 10 spam, allt från Brittish Lottery till konstiga Buisiness proposals. (Delete, delete, delete! Varför fungerar inte filtret?)

Är folk inte lediga?