tisdag 1 maj 2007

Trädgården


Något av det bästa med att bo i hus är att ha en trädgård. På den tiden jag bodde i lägenhet - och i Stockholm - var jag genuint ointresserad av trädgårdar. Odla grönsaker? Rensa ogräs? Kantskära rabatter? Bahhhh. Sedan köpte jag hus och "blev med trädgård". En helt ny värld öppnade sig. En värld full av fröpåsar, gamla fina pioner, engelska trädgårdshandskar, handelsträdgårdar och ogräsrensning.

Tack vare den ovanligt tidiga våren, som även nått växtzon fem, har det börjat komma upp saker i rabatterna. Pioner, peteor, bolltistlar, rabarber. Det är mest små gröna blad - men de lever och växer. I helgen har jag rensat rabatterna, tagit bort alla torra blad från förra sommaren. Det är såååå tilfredställande.

Nu ska jag läsa en av mina favoritböcker; Clara Block Hanes Claras trädgård.

3 kommentarer:

Pernillas blogg sa...

vad du är duktig! i min trädgård växer det lite påsk- och pingstliljor samt såna där små blå söta blommor... kommer inte ihåg vad de heter!!! skulle också vilja ha välansaade rabatter, fast utan att rensa och fixa själv... det är kört med andra ord eftersom det inte är ngn i vår familj som fixar sånt...

Lotta sa...

Jag har haft turen att köpa ett hus med en för mig underbar trädgård. Just nu behöver jag bara underhålla det som redan finns men jag har planer inför framtiden.
För mig är det rena terapin att pyssla med rabatterna och klippa gräset. 4 år i lägenhet var rena rama tortyren. :)

Världen enligt J. sa...

Mm, att rensa rabatter är terapi för mig också. Jag höll först på att skriva en lång svamlig harang om prozac för själen - för så är trädgårdsarbete för mig.