måndag 5 november 2007

Inskolning och snobbism

Inskolningen av Lilla L. på förskolan rullar på. Hon tycker, som väntat, att det är toppen. Massor med spännande leksaker och nya barn. Kul!

Själv har jag i ärlighetens namn dödligt tråkigt. Lilla L. flänger omkring och utforskar stället, jag håller mig i bakgrunden (och är helt ointressant ur Lilla L:s perspektiv). Idag skulle jag dock göra en "intressekarta" över Lilla L., ett slags kollage med bilder och textrutor. Typ "mat jag gillar" och "lekar jag tycker är kul". När jag kikade på de andra barnens kartor fick jag lätt ångest. Favoritsånger är Imse vimse spindel, Stora trumman och den förhatliga Kalle anka satt på en planka. Ungarna gillar mat som korvstroganof och blodpudding, eller kort och gott allt. Jag insåg att nu är det dags att börja frisera sanningen. Jag menar, inte fan kan jag skriva att Lilla L. gillar Bowies Scary monsters eller att vi brukar ha allsång till Depeche Modes Never Let me Down och Siouxsie & the Banshees Christine? (Hon har även ganska tacky musiksmak och gillar Carola...) Eller att hon helst av allt vill äta Bolognese på kalvfärs, sidfläsk, rött vin, fond och massor med vitlök, som är kokad i två timmar?

Nej, det går inte. Nu är det dags att bli normal och folklig. Jag hoppade helt enkelt över rubriken "sånger jag tycker om"...

6 kommentarer:

maria sa...

Åh Gosh vad det låter festligt ( festligt,folkligt, fullsatt?) med inskolning. Vilken låt är Stora trumman? Kan man hoppas på en ljudfil?

Världen enligt J. sa...

Det är någon usel skitsång som de sjunger på öppna förskolan... Jag kommer mest ihåg att man trummar på golvet. Allt annat, och då särskilt nödrimmen, har jag förträngt!

Anonym sa...

*skratt* Jag tycker absolut att du ska skriva som det är - ascoolt ju! Då kommer Stora trumman mammorna att känna sig hopplöst omoderna! (Förresten har jag aldrig hört talas om Stora trumman, så jag borde väl skämmas då! )

Världen enligt J. sa...

Åh, nej! Då kommer Lilla L. att bli mobbad av de andra små glinen/änglarna! Nu måste jag försöka bli en normaaaal mamma!

helena h sa...

Tanken har inte slagit dig att alla de andra mammorna kanske mörkar "svåra hemligheter" om favoritpesto och operaarior, precis som du? :-)

Världen enligt J. sa...

Jo, det har jag! Men hur ska vi någonsin komma ut ur smakgarderoben, om vi alla mörkar?