tisdag 18 mars 2008

Familjepolitik

Appropå den nya familjepolitiken. Trots att jag är för valfrihet inom många områden så är jag emot vårdnadsbidrag.

För det första så riskerar de att bli första klassens kvinnofälla (hur många män är beredda att ta hand om sina barn för 3000 pix i månaden?). Kvinnor försämrar sin generella position på arbetsmarknaden, livsinkomsterna sjunker, pensionerna sjunker, det ekonomiska beroendet ökar etc. (Och ja - jag anser att pengar är makt.)

För det andra så tror jag att det är bra för både individ och samhälle att förvärvsarbeta. Även om den direkta samhällskostnaden är lägre för vårdnadsbidrag än för offentligt finansierad barnomsorg, så innebär icke arbetande personer ett stort samhälleligt inkomst och produktivitetsbortfall. Tillgång till ett starkt socialt och ekonomiskt skyddsnät bygger på att stora andelar av befolkningen arbetar och betalar skatt. Argumentet att man vill eller känner för att vara hemma räcker inte. Om man som enskild person kan finansiera sina önskemål är det delvis en annan sak. Det kanske inte upplevs som fullt rättvist - men det är det inte heller att vissa ska finansiera vad andra fritt väljer.

2 kommentarer:

maria sa...

Så ska det sägas.

Världen enligt J. sa...

Jag börjar bli en sur moderattant ;)