måndag 10 mars 2008

Floskler

Det sägs ju ofta, i vitt skilda sammanhang, att man ska tänka positivt och leva i nuet. Hur kommer det sig då att jag inte kan komma på en enda person i min omgivning som gör något av detta? Visst, jag känner massor med personer som har självförtroende och som vet vad de har kapacitet att utföra - men det är faktiskt inte att tänka positivt, utan att ha en realistisk självbild. Leva i nuet? Inte mycket bättre där. Visst kan folk, inklusive jag själv, uppskatta saker här och nu - men till största delen lever vi ändå för något diffust sedan. Den enda person som jag kan komma på som ofta beskrivs som genuint positiv är en före detta kollega. Jag skulle dock hävda att hon var den mest passivt aggressiva människa jag någonsin stött på. Men det är klart...hon jobbade ganska hårt på att omgivningen skulle uppfatta henne som just positiv.

Inga kommentarer: