tisdag 25 mars 2008

Ifrågasättande

Jaha, så har jag då till slut gjort det som jag lovade att inte göra. Börjat ifrågasätta förskolepersonalen.

Lilla L. har varit hemma idag, vilket vi givetvis ringde och upplyste personalen om i morse. Under eftermiddagen ringde en ur personalen för att "höra hur det är med L." och för att "påminna om att 48-timmarsregeln även gäller vid diaré". Hela samtalen kändes ganska skumt. Hon som ringde antydde att det hade varit oklart vad maken menade med L:s magsjuka. När hon hade spytt, om hon hade diaré etc. Till saken hör att det som sades inte var det minsta otydligt.

Först svarade jag snällt på frågorna, men efter några minuter kände jag att det här går inte längre. Det är så mycket som antyds och guilt-trippas av personalen på Lilla L:s förskola. Exempelvis så sägs det lite då och då att det vore bra om vi lät Lilla L. vara hemma i några dagar ("eftersom det går så många magsjukor/virus/förkylningar just nu") trots att det inte är något fel på just Lilla L. Vid något tillfälle har vi även hållit L. hemma av det skälet, bara för att sedan upptäcka att inga andra föräldrar har följt samma uppmaning. Om de ens fått den.

Nu frågade jag rätt ut om det var det som avsågs med samtalet: att personalen anser att vi ska hålla Lilla L. hemma för att det åter igen går många virus - oavsett om Lilla L. är sjuk eller inte. Jag tog även upp problemet med förskolans rutiner. Det måste trots allt vara något som inte fungerar när det har varit virus i omlopp oavbrutet i två och en halv månad. Som föräldrar har vi självklart ansvar för att hålla sjuka barn hemma och för att förhindra onödig smittspridning. Men lösningen på alla problem kan inte vara att vi ska ta hem vårt barn från förskolan. Mina frågor och invändningar möttes av ett och samma svar; "det får du prata med vår rektor om, det kan jag inte svara på".

3 kommentarer:

Kattis sa...

Låter mycket märkligt i mina öron, och jag förstår fullkomligt att du inte bara sväljer det som dom säger!

Har varit med om både stängd förskola och stängt fritidshem, för att en gång för alla bli av med en elak och envis magåkomma som cirkulerat runt, runt i månader, men då gällde det ALLA barn och det var skolläkaren som fattade det beslutet. (Såvida det inte är pedagogiskt eller organisatoriskt, har väl inte rektorn med saken att göra?)

Världen enligt J. sa...

*Mutter, mutter*

Nu ligger jag högt på personalens shit-list. Igår fick vi ett märkligt mail om rutinerna, som uppenbart var riktat till mig...

Jo sa...

Men vad konstigt det låter? Nu har jag visserligen inga barn, men borde det inte vara de sjuka barnen som ska vara hemma och inte de friska? Menar de att ni ska hålla barnen hemma utifall att?? Konstigt oavsett!