måndag 7 april 2008

VAB fast inte VAB

Lilla fröken är förkyld. Hon har ingen feber men är ändå lite av en disktrasa. Nu sitter hon i Saccosäcken, gnager på en smörgås och tittar på Tubbies. The sun is setting in the sky, Teletubbies say goodbye...

Själv sitter jag och jobbar bredvid. Fixar kursplaner per telefon, svarar på e-mail och söker artiklar. Så länge jag jobbar samtidigt som jag tar hand om sjuka fröken tänker jag inte definiera det som VAB. Jag jobbar helt enkelt hemma och tar hand om barn. Det jag inte hinner med under dagen lär jag få göra ikväll, eller i gryningen i morgon bitti. Ingen annan lär urföra mitt arbete åt mig.

Jag har aldrig träffat på någon som tar ut en VAB-dag i onödan, eller parallellt med att de går till jobbet. Däremot så känner jag många, både egenföretagare och andra med så kallade fria yrken, som vare sig tar ut föräldraledighet eller VAB, trots att de är hemma med sina barn. DET borde regeringen och försäkringskassan fundera över.

3 kommentarer:

Anna sa...

Hoppas att Reinfeldt läser din blogg :-)
För du har helt rätt, känner ingen som tar ut vab i onödan. Och maken som kör eget tar aldrig ut det, utan jobbar istället igen på kvällen då jag kommit hem.

Kattis sa...

Jag har träffat på dom i egenskap av lärare! (Själv jobbar jag samtidigt som jag "vabbar".)

Barnen kan berätta saker som: "Det var egentligen inget fel på mig när jag var hemma, men mamma ville inte gå till sitt tråkiga jobb.", "Det var pappa som var sjuk, och då är det ju billigare om jag också är hemma.", "När vi byggde vår altan ljög vi och sa att jag var sjuk.", "Om mamman hittar på att det är något fel på en, då kan man åka till Liseberg i sommar."

Världen enligt J. sa...

Ja, jag gissar att det är ganska stor skillnad beroende på vad man har för jobb. Om det är tråkigt, monotont och utan någon frihet eller inflytande - så ligger det kanske nära till hands att vabba i onödan, eller att till och med ägna sig åt rent fusk. En intressant fråga är ju hur man motiverar det inför sig själv. "Förtjänar" man det, eller hur tänker folk?

Det måste ju även kännas galet för barnen som är stora nog att inse dubbelmoralen...eller så lär de sig att det är "så man gör"?