lördag 17 maj 2008

Om bloggar och bloggande

Hos Alla dessa karlar, a.k.a. Hemliga morsan plockade jag upp denna utmaning om bloggande.

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan januari 2007. Jag jobbade 50%, var föräldraledig 50% och kände att jag behövde någonting att spendera tid på...trots att jag typ jobbade oavbrutet.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Bitvis lysande, bitvis helt ointressanta - både om bloggarna och personerna bakom.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Linda Skugges på Expressen.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
En del av de tidiga inläggen tillhör mina bästa, om jag får säga det själv. Det känns lite tråkigt att de bara ligger där och skräpar...ingen orkar väl backa tillbaka för att läsa dem.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Någonstans mellan 30 och 50. Dessvärre har många av mina gamla favoriter slutat att blogga.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Ungefär hälften är helt "privata", typ dagböcker/vardagsreflektioner. Sedan är det ett gäng inom politik/media, några modebloggar och ganska många om design/inredning. När jag tänker eftr så inser jag att jag nog följer fler än 50 bloggar regelbundet. De bästa är en blandning av vardagshändelser, vardagsreflektioner och träffsäkra analyser av samhället.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Jon Jefferson Klingbergs Något läsvärt. Ibland ordrik och absurt detaljerad, ibland fragmentarisk. Alltid fin.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Åhh, så svårt. Det finns många bloggare som jag känner igen mig själv i, men jag kanske inte ska förolämpa dem genom att säga att jag är lik dem? Jag är ju en liberal och cynisk...tant. Ofta ganska sur.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De som vet tycker nog att det är kul. Majoriteten är dock lyckligt ovetande...

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag har nog hållit samma gräns hela tiden. Det går att lista ut vem jag är, men det kräver ordentliga sökningar. Det finns dock många saker jag aldrig skulle skriva om - just i händelse av att folk skulle identifiera mig. Jag räknar med att det kan hända, även om jag inte önskar det.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Många saker som har med jobbet att göra går bort, likaså privata relationer. Jag kan klaga på min mamma, gnälla om min svärmor - men jag skulle aldrig skriva om mitt äktenskap. Jag skulle inte heller hänga ut mina (få) vänner. Maken och vännerna är jag rädd om.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Inte särskilt stor. Jag har mest bloggen för att det är en prestationsbefriad form av skrivande (till skillnad från jobbskrivandet). Jag kan vräka ur mig vad som råkar finnas i mitt huvud.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja, faktiskt! Åtminstone vissa delar av en person (men det är väl oftast så man känner folk - i ett viss sammanhang? Det är få människor man känner i sin helhet).

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, inte en enda. Men så bor jag i en avkrok!

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ähh, det tror jag är överdrivet. Alla kanske inte har det bästa omdömet, men sådant är livet.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Inte vad jag kan minnas.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, i min egen blogg. De inläggen har jag tagit bort. Snabbt.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det är frestande...istället för att göra andra saker är det lätt att fastna i bloggen.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Ja. Om det förändras har jag ingen aning om. Ibland funderar jag på att starta en professionell blogg (alltså inte blogg som jobb, utan en blogg utifrån min ämnes/jobbtillhörighet).

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggar gör avtryck i kulturen. Inte alla, kanske snarast ett fåtal. Men de som gör det kan - och får - stort inflytande. Se bara på Linda Skugge...

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
En ganska avslappnad form av skrivande, ett fantastiskt kul tidsfördriv, nya vänner (även om virtuella sådana) och bättre uppdatering med några gamla vänner.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Idéer och inspiration! Nya vänner och betydligt bättre uppdatering av vad några gamla vänner pysslar med om dagarna.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Ähh! Känn er uppmanade, utmanade och kanske lite utmattade...

Inga kommentarer: