torsdag 22 maj 2008

Sömn?

Jag begriper mig inte på lilla frökens motstånd mot att sova. Det är som om hon inte har tid till det. På förskolan är hon det barn som sover minst, ofta inte alls, trots att hon är ett av de yngsta barnen. Istället ligger hon i sin vagn och tjoar. Enligt fröknarna är hon särskilt intresserad av att uppvigla en av de andra tjejerna:
-Mimmi! MIMMI! VAR E MIMMI????
Om hon inte får gensvar från Mimmi så fortsätter hon helt sonika att pladdra för Pippi-dockan (som utgör sällskap i vagnen). På kvällarna går hon med på att gå och lägga sig, läsa saga...och sitta i sängen och tjoa. Det kan ta timmar innan hon somnar. Det är inte så att hon är arg eller ledsen under tiden. Hon har bara inte tid att sova. Istället tittar hon i böcker, sjunger och pladdrar för björnarna. Nyss när jag var upp på övervåningen, helt övertygad om att fröken låg och sov, så hörde jag en mycket pigg röst:
- Mamma! Bollen!
Halv tio på kvällen. Och hon vill att jag ska hämta en boll...

Inga kommentarer: