söndag 15 juni 2008

Släkt

Min kära mor har många lustiga idéer - som inte bara stannar vid idéer utan tvärtom genomförs med stor beslutsamhet. För ett tag sedan kom hon på att "vi" skulle ha en kusinträff. Det vill säga: att jag och mina kusiner, samt våra respektive och barn, skulle ha en fest. Som den sanna fyrtiotalist hon är så kunde hon givetvis inte hålla sig undan, utan även hon och hennes syskon skulle vara med.

Igår hade vi själva träffen. Totalt blev vi 38 vuxna och ett okänt antal små kottar. Begreppet "kusiner" hade tänjts så långt det bara gick. Även halvsyskon och plastsyskon var inkluderade.

Det hela var...intressant. Halva min släkt består av hantverkare och småföretagare som skryter med att de inte har öppnat en bok sedan grundskolan. Männen i denna kategori är mycket macho, kvinnorna är smygintellektuella och ganska hunsade. Den andra halvan av släkten ägnar sig åt segling, bär mörkblå kavajer med guldknappar och skulle gärna vilja ha en fullständig CV av samtliga gäster innan någon som helst konversation inleds.

Ja ja, det var faktiskt ganska underhållande att iaktta spektaklet.

2 kommentarer:

Alex sa...

Vilken gren tillhör du? ;) eller har du tagit dig en egen?

Världen enligt J. sa...

*Hehe* Det är en bra fråga - jag hoppas att jag har en egen gren. För normala människor :))