tisdag 8 juli 2008

New Order och simulerade minnen

Inte så sällan undrar jag om jag håller på att bli dement. Eller bara gaggig i största allmänhet. Igår kväll satt jag och letade efter gamla konsertdatum, särskilt efter villket år Les Rita Mitsouko spelade på Roskilde. Det visade sig vara 1994. Att jag inte mindes detta årtal är kanske inte så konstigt, med tanke på hur många festivaler och konserter jag har varit på. Men när jag sitter och bläddrar igenom de gamla konsertprogrammen på Roskildefestivalens hemsida så upptäcker jag att New Order spelade på Roskilde 1993. Va? undrar jag lite förstrött. Jag var definitivt där och New Order tillhör mina stora hjältar. Deras konsert på Cirkus (kan det ha varit 2001?) var en, utan överdrifter, religiös upplevelse. Efter att ha funderat en lång stund lyckas jag dra mig till minnes att jag faktiskt var på konserten i Roskilde. Bernard Summer var skitsur och mumlade mest. Jag tror inte att jag stannade särskilt många låtar. Eller var jag verkligen där? Simulerar min hjärna fram icke existerande minnen?

Inga kommentarer: