måndag 11 augusti 2008

Ahhh, kantareller!

5 dl kantareller
En knippa vårlök
1 tärning grönsaksbuljong
5 dl vatten
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 matsked vetemjöl
1 matsked konjak (eller sherry)
1/2 tesked salt
ev. någon matsked soja
Nymalen svartpeppar

Fräs kantareller, lök och salt i smör. Strö på mjöl, häll på vatten och buljong, låt puttra en stund. Tillsätt creme fraiche och grädde. Späd ev. med ytterligare vatten. Låt puttra någon minut till. Avsluta med att smaka av med konjak, soja och svartpeppar. Serveras med bröd och lagrad ost.

5 kommentarer:

Ponder sa...

Åh vad sugen jag blev nu, svampsoppa med konjak är verkligen en kombination made in heaven. saknar dock bild på det hela, matbloggsnörd osm jag är. ;)
Har du plockat svamparna själv?

Anonym sa...

Hjälp vad gott det lät!!

Åsa med K&L

Anonym sa...

Åh vad gott det låter!

Världen enligt J. sa...

Jepp, mycket gott! Snart har jag lagat mat på hela makens julklappskonjak (är det inte det man ska ha den till?).

Svamparna är plockade på Ica Maxi :)

Bilder dröjer. Min kamera är så usel att det knappt är värt det...

Kattis sa...

Mums! *slickar mig om munnen* De kantareller vi hittade i helgen räckte enbart till en halv toast per vuxen... Dock en mycket god halv toast!