söndag 21 september 2008

Kaka söker maka?

Det här är ett ganska komiskt fenomen. Att jag och maken har samma profession är väl ingen nyhet. Vi jobbar till och med på samma arbetsplats (gissa var vi träffades?) och skriver saker ihop. Jag har även tidigare varit sambo med en annan kollega, på doktorandtiden, på min förra arbetsplats. Och haft en fling med ytterligare en annan, även det på min gamla arbetsplats.

På jobbet finns det minst fem par. Ytterligare några stycken har förhållanden med gelikar, fast på andra arbetsplatser eller med före detta kollegor. Det finns dock undantag. Jag minns särskilt vad en i media välkänd professor kläckte ur sig på en disputationsfest, om sin fru:
- Åhh, det är så skönt att vara gift med x! Hon är sjuksyrra och hon tar aldrig med sig jobbet hem! Jag skulle aldrig vilja vara gift med någon som är som mig själv!
Jag hoppas att det inte var lika nedlåtande som det lät.

Inga kommentarer: