tisdag 14 oktober 2008

Moderna myter

Jag läste i Aftonbladets nätupplaga att kvinnor blir smartare av att vara gravida och föda barn. Själv tror jag att det är en av de mest populära moderna myterna, att man blir smart och får sådan simultankapacitet av barn. En myt skapad för att skyla över det faktum att man aldrig är på jobbet (för att man vabar), inte kan tänka en logisk tanke (för att synapserna är ihopkleggade av virus, snor och annat snusk) och för att man glider fram i tillvaron som i en tjock dimma (för att man inte har sovit en hel natt på flera år). Man blir dummare och trögare. Det gäller å andra sidan inte bara kvinnor, utan föräldrar i största allmänhet.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Jag tror kanske inte själva födandet eller att vara gravid skulle bidra med någon extra smarthet men med flera bollar i luften som barn och all extra logistik tror jag man blir smartare. Slappar hjärnan någon gång om du jobbar heltid och har fyra ungar hemma? Knappast. :)

Alex sa...

Gegg...gegg...gegg...vet inte hur jag ska kunna jobba igen. Gäsp

Nina sa...

Förstå så smart jag måste vara då ju *asg*
Nä, tror inte det har så mycket just med barnafödandet att göra, möjligen att man får ett annat tänkande när man blivit föräldrar och som Lotta säger, man blir bra på logistik med fyra ungar och ett heltidsjobb *s*