torsdag 11 december 2008

Och julefriden sänker sig över stugorna?

Vi är nog inga ordentliga bullföräldrar. Idag, dagen innan luciafirandet på förskolan, så där vi fyratiden på eftermiddagen, insåg jag att det kanske vore lämpligt att fixa någon slags utstyrsel till Lilla L. Ett lucialinne, en tomtedräkt - eller vad tusan som helst som inte ser helt knäppt ut i ett luciatåg. Tanken slog mig också att här nog inte var någon bra timing. Hoppet stod till Lindex och ICA på det lokala köpcentrumet. Mycket riktigt, timingen var inte den bästa. På Lindex var allt slut, förutom tomteoveraller till minikottar, och på ICA stod ett tiotal föräldrar med desperation i blicken och slet i en driva med julkläder. Man kunde höra saker som:
- Fan, har nån sett ett lucialinne i storlek 128?
- Nä, det verkar bara finnas små.
- Alltstå jag kan inte komma hem utan ett lucialinne, det GÅR INTE!
- Pappa, jag vill inte vara stjärngosse!
- Men du ville ju?
- NÄÄÄ, det finns inga strutar!
- Finns det inga strutar?
- Nej, det gör det faktiskt inte. Vi har frågat i kundtjänsten.
- JAG VILL INTE VARA STJÄRNGOSSE!
- Ehh, men pepparkaksgubbe då?
- NEJ, DET VAR JAG FÖÖÖÖÖRA ÅRET!
- *uppgivet* Det finns inga lucialinnen...
Till slut lyckades jag hitta en tomtedräkt till Lilla fröken, nästan i rätt storlek. Tröjan och byxorna vill säga. Tomteluvan var så liten att den inte ens gick att trä på huvudet.

1 kommentar:

Alex sa...

Tack...det där fick mig att känna viss tacksamhet över att Loke inte går på dagis än.