onsdag 31 december 2008

Året i en lista

Det börjar dra ihop sig mot årsskifte - och då är det ju helt nödvändigt med en lista.

Årets skiva: Lykke Lis Youth Novels.
Årets låt: Titiyo & Kleerups Longing for Lullabies.
Årets bok: är inte från i år, men väl årets läsupplevelse. Haruki Murakamis Kafka på stranden.
Årets chock: att volta med bilen, med maken och Lilla L. som passagerare.
Årets nyhet: har det egentligen hänt någonting i år? 2008 känns som ett mellanår.
Årets debatt: kultur på längden bredden och tvären. Hög/låg? Kommersiell? Ful/fin? För alla? Kulturråd och kulturutredningar? På denna blogg var det dock diskussionen om små nakenfisar på stranden som engagerade flest och mest.
Årets nyårslöften: gick åt helvete. Jag konsumerade glatt, villigt och skuldmedvetet - samt fortsatte att hinka i mig kaffe. Jag har dock tränat mer och skrivit en del.
Årets misstag: att tro att livet går att planera som jag vill. Det gör det inte. Mer om detta vid något annat tillfälle.
Årets framgång: jag lyckades skriva andra saker än inlägg i bloggen. Ett bokkapitel, två artiklar, en inledning och ett redaktörsskap.
Årets misslyckande: jag pratar fortfarande inte med en viss kollega. Eller snarast, vi undviker varandra under pinsamma former.
Årets konsert: jag var knappt på några konserter, men Bruce på Ullevi var en rejäl konsertupplevelse.
Årets sjukdom: magsjuka. Jag hade inte en aning om att man kunde bli så magsjuk.
Årets vikt: lätt flugvikt. Nu har jag dock försökt att äta upp mig inför magsjukesässongen.
Årets lycka: haaaaavet!
Årets inköp: i pengar mätt så måste det vara den nya bilen.
Årets sport: yoga. Jag måste poängtera att yoga är ansträngande, inte någon slö meditationsform.
Årets önskan: mindre migrän och mer skrivet. Det har gått sådär, särskilt med det första.
Årets kärlek: familjen. Förutsägbart men sant. Lilla L. är världens finaste lilla bus, maken är världens bästa partner.
Årets nya bekantskaper: en gammal student till mig, som sedan har jobbat på mitt gamla jobb och delat rum med Bästa M. Vi träffades på en konferens och hade hur kul som helst.
Årets åh nej: Bästa M., med familj, flyttade tvärs över Atlanten Fan.
Årets citat: "att lura en bilhandlare är moraliskt som att skjuta en råtta" (Maken). Alternativt "korsdrag i kupén, dra mig i ratten" (filmen Bilar).
Årets utflykt: båttur i Piteå skärgård. Att se Lilla L:s tindrande ögon när hon fick styra båten tillsammans med farfar är värt en hel del.
Årets prestation: jag kom i mål på halvmaran, trots förkylning och hällregn.
Årets överraskning: Celine Dione-skivan, det vette tusan om jag har återhämtat mig från chocken ännu.

2 kommentarer:

maria sa...

Yes! Det var en finfin konsert på Ullevi, glöms inte i första taget. Tack för trevligt konsertsällskap 2008, Vi ses på DM i år!

Världen enligt J. sa...

Tack själv! DM kommer att bli så bra!!!