torsdag 22 januari 2009

Begreppslig hemlängtan

Under eftermiddagen började jag läsa en bok som har funnits på mitt kontor i flera år, men som jag av olika skäl inte har öppnat tidigare. Den är skriven av ett par gamla kollegor, som jag jobbade ihop med på mitt förra jobb. Plötsligt drabbades jag av en begreppslig och teoretisk hemlängtan. För även om jag jobbar på en exakt motsvarande arbetsplats, med 67 mils åtskillnad, så är det en enorm skillnad när det kommer till kultur, begrepp och utgångspunkter. Både jag, gamla och nuvarande kollegor är präglade redan från våra grundutbildningar, vilket märks i det mesta från fikarumsdiskussioner till texter som vi skriver. Idag längtade jag hem, till det som definitivt inte längre är hemma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland kan jag undra när det nya hemma blir det riktiga hemma? När har man bara ha ett hemma och inte flera?

Jag bodde 25 år på ett ställe och nu har jag bott 7 år på det andra. Kanske det är så att jag har minst 18 år kvar här innan "hemma" blir hemma?

S sa...

Hemma blir hemma när man flyttat därifrån.

Världen enligt J. sa...

Jag har ingen aning om när någonting blir hemma. Jag har både många och inget på en och samma gång. Frustrerande.