lördag 17 januari 2009

Konversation med mig själv

Ännu senare på kvällskvisten sitter jag och funderar över konsumtion, eller rättare sagt så för jag en inre dialog med mitt konsumtionssamvete. Hittills denna månad så har jag lyckats hålla igen på onödiga inköp. Den enda icke jobbrelaterade bok som jag har köpt var till bokcirkeln. Inga kläder har inhandlats. Ej heller några skor, skivor, pryttlar till hemmet eller auktionsfynd.*

Till saken. Nu funderar jag på att lägga ett bud på tradera, på en fin liten väska. Den kommer nog inte att bli så dyr, åtminstone inte jämfört med vad jag ibland spenderar på väskor. Men behöver jag en ny väska? Sannolikt inte. Är tradera-konsumtion bättre än nya grejer i butik? Det är klart att jag begriper att det finns ekofördelar i att återvinna prylar, men påverkar det egentligen det faktum att det fortfarande är prylar som jag med största sannolikhet klarar mig utan?


*I mitt dra-ner-på-konsumtionen-projekt ingår bara min personliga konsumtion, inte hushållets kollektiva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja helt klart är det bättre att handla begagnat än att handla nytt.

1) Återanvända
2) Materialåtervinning
3) Energiåtervinning
4) Deponering

Strongt gjort av dig att medvetet dra ner på "lyxkonsumtionen"! Jag ska också försöka tänkte efter innan jag hejdlös går loss i en butik. Senast idag satt jag och kikade på HM:s vår- och sommarkollektion...

Fast lite shoppande måste man få göra. För känslan. Fel? Ja antagligen men jag gillar att shoppa. Det lenar liksom en trött själ... ;)

Världen enligt J. sa...

Jag är definitivt inte mot shopping - det gillar jag fina saker för mycket för - det är den irriterande slentrianshoppingen som jag vill ta kål på. Grejer som jag egentligen vare sig vill ha eller behöver. Pengar som bara rinner iväg på meningslösheter.

Nu låter det som att jag inte gör någonting annat än shoppar. Så illa är det tack och lov inte, det är mer att jag vill bryta ett dåligt mönster och lägga pengarna på någonting roligare.