torsdag 29 januari 2009

VAB fast inte VAB (del två)

Lilla L. är fortfarande dunderförkyld, jag och maken turas om att vara hemma och stressa iväg till jobbet. Vi ids inte ens vabba. Det är någonting som försäkringskassan borde fundera över; föräldrar som bespar dem både tid och pengar genom att ta hand om sina sjuka barn utan att göra anspråk på en krona. Det kanske även är någonting som arbetsgivaren borde tänka på; varför anställda inte ser någon mening i att sjukanmäla sig eller vabba, vid korttidsfrånvaro, när arbetsuppgifterna kvarstår. De får helt enkelt utföras någon annan tid på dygnet, eller mer effektivt.

En gång för länge sedan frågade jag min gamla chef om han tyckte att jag skulle sjukanmäla mig om jag var hemma några dagar, exempelvis med en förkylning. "Ähhh, det lägger inte jag mig i, du lär ju få skriva klart din avhandling ändå" svarade han muntert. Idag ska med andra ord snortorkning, Pingutittning och uppsatsläsande kombineras. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är helt ok. Bättre så än att ha ett jobb med stämpelklocka och tidsrapporter.

Inga kommentarer: