tisdag 24 mars 2009

Artiklar och positivt tänkande

Nu ska jag vara lite positiv, som ett avbrott på det konstanta gnället i den här bloggen. Gårdagen var nämligen en riktigt bra dag. Inte nog med att jag bokade biljetter till Kanada, för jobbmöte och besök hos Bästa M., jag fick även ett positivt besked om en artikel som jag och en kollega har skrivit.

Publiceringar av vetenskapliga artiklar fungerar ganska olika mellan olika discipliner. Inom min bransch är det förhållandevis hög andel refuseringar (vissa tidskrifter refuserar så mycket som 90 procent av inkomna bidrag), som motiveras mer eller mindre väl. Det brukar också ta väldigt lång tid, både att få besked om tidskriften över huvud taget är intresserad av artikeln och olika typer av omarbetningar. Från att man skickar in en artikel till publicering kan det i värsta fall ta något år. Olika tidskrifter har dessutom olika rutiner och policys, om allt från formalia till oberoende granskning.

Den här artikeln var lite grann av en chansning. Vi visste inte alls om den aktuella tidskriften skulle vara intresserad av innehålet eller vad de har för rutiner. Men både redaktören och de tre granskarna var positiva och det är inga större ändringar som behöver göras. Och mest imponerande: det har gått snabbt. Vi skickade in artikeln kring jul och har redan fått besked!

2 kommentarer:

Ponder sa...

Grattis, vad skönt med lite medvind!

Anonym sa...

De måste verkligen ha gillat den! Kul!