måndag 6 april 2009

Det skulle ju bli bra?

Först gick jag omkring och trånade efter en bokcirkel. Jag hade så fina tankar om hur trevligt det skulle vara. Vi skulle läsa massor med bra böcker, ha intellektuella och sarkastiska diskussioner, pimpla vin och ha det så trevligt. Nu undrar jag mest vad som gick snett. Alltså...det är inget fel på damerna i bokcirkeln. De är trevliga. Men vi läser så usla böcker! Riktigt usla böcker. Det är dock inte det värsta (för jag kan uthärda att läsa usla böcker då och då) - det är att de övriga damerna i bokcirkeln tycker att de usla böckerna är bra. Helt oironiskt. Det pratar om "härliga karaktärer" och "livfulla skildringar". De verkar till och med tycka att de kvasifilosofiska inslagen är...bra.

Jag saknar uppenbarligen kompetensen att vara positiv. Och osarkastisk. Nu ska jag fortsätta att läsa den senaste skitboken i raden.

8 kommentarer:

Alex sa...

Vad är det för skitbok?

Anonym sa...

Dags för en annan cirkel?

maria sa...

Jag vill också veta ! Och förresten, du SKA inte vara osarkastisk. Det vore ju helt fel.

Josefine sa...

haha.. jag blir väldigt nyfiken på vad det är för böcker! det låter som att bokcirkelmedlemmarna hade trivts i oprahs bokklubb.

Nina sa...

Ja, jag håller med, vilka böcker läser ni?
Säkert såna "skitböcker" som jag gillar *s*...jag läser för att koppla av, inte för att behöva tänka:)
För tillfället har jag inte ens ork för böcker så det jag läser utöver skolböckerna är Hemmets Veckotidning...inget man blir överdrivet smart av direkt ;)

Däremot, om jag skulle vara med i en bokcirkel skulle jag gärna läsa olika slags böcker.
Och om du läser böcker i deras smak, så får väl dom läsa någon som du gillar så det blir rättvist..eller?...

Världen enligt J. sa...

AMO & Maria: Just nu läser vi Shantaram av Gregory David Roberts. Den är usel. Kvasifilosofisk dynga.

Mammabloggen: Nu råkar jag ju ha varit med och startat den här bokcirkeln, så jag får nog härda ut :D

Maria: Ingen risk - jag är född sarkastisk och dryg. Det är ingenting som bara försvinner...

MissMuffin: Särskilt en av deltagarna skulle passa bra i Oprahs bokklubb :D (Hon är väldigt trevlig...bara lite väl positiv.)

Nina: Jo, vi turas om - och jag har valt två av böckerna hittills. Tanken var ju att det skulle vara kul att läsa blandade böcker! Jag får härda ut ett tag till och hoppas att det blir bättre.

Ponder sa...

Kan det inte vara så att folk inte vågar säga vad de egentligen tycker än? För att ni inte känner varandra så bra och de kanske inte vill såra den som valt boken tänkte jag?

MariaF sa...

Du kanske behöver lite uppiggande input på bokfronten? Varför inte komma till ditt Stadsbibliotek lördagen den 25 april!
Då finns det möjlighet att träffa andra som är med i bokcirklar och även höra Lena Kjerén Edman litt.vetare o bibl:ie som pratar så härligt om böcker! Kanske kan ni få lite lästips i den bokcirkel! http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=21017
bästahälsningarMariaF/bibl:iepåUSb