torsdag 28 maj 2009

Dagens gnälltant

Här kommer några tips till dig som driver restaurang eller är servitris/servitör (läs: på Tapas Bar & Deli):

- Om det kommer att ta en timme och tjugo minuter att få maten så är det bra att upplysa gästen om detta.
- Om det tar en timme och tjugo minuter att få maten så är det trevligt att få en ursäkt eller förklaring, när man börjar inse att det kommer att ta lång tid. Det kan också vara trevligt att få någonting att gnaga på under tiden, typ några oliver eller lite bröd.
- Det är bra om den katalanska köttbullen inte smakar kryddat sandpapper.
- Det är likaså fint om den marinerade fläskfilén inte har stått i ett värmeskåp halva dagen och smakar träbit.
- Det tillhör god ton att inte sätta upp ej beställda och ej förtärda drycker på notan. Om detta ändå, av misstag, inträffar så är det fint att erbjuda sig att kolla upp saken/leta rätt på restaurangchefen/be om ursäkt. Att tjafsa emot i fem minuter, för att sedan komma på att man har gjort helt fel och inte ens be om ursäkt, är vare sig smart eller trevligt.
- Det är trevligt om samtliga vid bordet hinner äta upp sin efterrätt, särskilt när en vid bordet har meddelat servitrisen att han/hon måste rusa till bussen om 50 minuter. Att behöva vänta ytterligare drygt 30 minuter och inte hinna äta upp den leder vare sig till dricks eller muntra miner.

Ja, ja. Musslorna, scampin och osten var god. Servitrisen fick inte ett öre i dricks.

6 kommentarer:

Alex sa...

Sanslöst! Ni lär knappast komma tillbaka

åh!åh! jag fick "helan" som ordverifiering :D

Kattis sa...

Sa ni något, eller visade ni bara ert missnöje genom utebliven dricks?

Själv tycker jag att det är svårt att säga till när något inte är bra, men övar mig som bäst på det.

Viktoria sa...

Nä så trist! Sånt förstör hela kvällen :(

Världen enligt J. sa...

Det framgick definitivt att vi var missnöjda, särskilt på slutet när det urartade med efterrätter och nota. Jag borde dock även ha klagat på maten. *Mutter, mutter*

S sa...

Nämen nej. Jag som alltid varit så positiv till det där stället. Det var ju synd! Stackars er...

Josefine sa...

Åh herre gud. Det där är nog ett av de värsta restaurangbesök jag hört talas om. Kryddat sandpapper... hahaha..