fredag 24 juli 2009

Böcker, böcker och böcker








Både jag och maken gör vårt bästa för att hålla bokofilin i schack. Det går så där. Det finns alldeles för mycket böcker, både i hemmet och på våra kontor. Kontoren är nästan värst, där ligger böckerna i stora drivor.

Tidigare hade jag husdjur som hjälpte till att hålla bokmängden nere. Store O., med sina långa sylvassa klor och stora kärlek till att klättra i bokhyllor och utstuderat peta ner böcker, såg till att en hel del böcker fick slängas. Av erfarenhet vet jag att en inbunden bok tål ungefär fyra fall från hög höjd, sedan knäcks ryggen. Pocketböcker kan med lite tur tåla några fler fall, men ser istället ut som fransiga mattor efter ett tag. Vid flytten från Råsunda till Vasastan rensade jag ut hälften av bokbeståndet. Sedan skaffade jag glasdörrar till Billyhyllorna.

Trots ambitionen att hålla nere bokbeståndet är det svårt att inte gilla SvD:s serie om folks bokhyllor. Jag hoppas dock att de kommande bokinnehavarna är lite mer spännande än Lena.

Säg inte: det finns bibliotek. Vi vet att det finns bibliotek.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Imponerande!

Här hemma har hela tre böcker inhandlats under semestern. Det är rekord för att vara mig.