torsdag 6 augusti 2009

Nyhetstorka?

Intet ont anande hämtade jag DN i brevlådan. Halva förstasidan täcks av en bild föreställande Ernst Brunner. Lite längre fram ägnas tre sidor åt samma man - och hans nya bok om Hornsgatan. (Var det inte en recension av den i DN igår?) Strax innan jag flyttade till en av Hornsgatans parallellgator, för mer än femton år sedan, så läste jag Brunners bok Kocksgatan. Den var inte bra, men däremot väldigt grabbig. Det enda jag kommer ihåg är en skildring från en av lägenheterna, som påminner väldigt mycket om en passage in en av Lundells tidiga böcker, och att Brunners alter ego fick ligga mycket. Nu slår han fast att det bästa med Hornsgatan är att "det är tillåtet att knäppa upp skjortan och visa kaggen". Det låter ju...härligt.

Nåja, Brunner har två bra tips på "favoriter på Hornsgatan", nämligen Bokmagasinet på Hornsgatan 80 samt kvarteret som det ligger i (Bysistorget). Som understimulerad student brukade jag handla begagnade pocketböcker för en tjuga och recensionsexemplar av nya böcker på Bokmagasinet. Var och varannan dag.

Inga kommentarer: