tisdag 20 oktober 2009

Skala av eller lägga på?

På den utmärkta bloggen Skriet från kärnfamiljen diskuteras stress - och hur man får ihop det omtalade livspusslet. Den senaste tiden har jag noterat att det tycks råda en viss tävlan om hur mycket man kan skala av och välja bort i sin vardag, främst till förmån för barn, familj och kvalitetstid. Ungefär som när Nina Björk, i ett delvis annat sammanhang, stoltserade med sitt orenoverade kök.

Det här har fått mig att fundera. Skalar jag bort någonting? Hur får jag vardagen att gå ihop?

Sanningen är den att jag gillar att göra många av de saker som andra säger sig välja bort. Jag prioriterar mitt jobb. Jag gillar mitt hem. Jag piffar, städar, renoverar och bryr mig om hur det ser ut. Jag sorterar och vill ha ordning. Jag tränar. Jag gillar kläder och design. Jag läser böcker och skriver texter. Jag sminkar mig och är vanligtvis nyklippt. Jag lagar mat som många skulle hävda är överkurs och utdöda husmorskonster. Jag till och med virkar. Dessa prioriteringar är vare sig uttryck för att jag är en supermänniska, knallneurotisk eller försummar min familj.

Självklart finns det saker som jag väljer bort, men jag har faktiskt svårt att sätta fingret på exakt vilka. Kanske är det så att jag tycker att de är så oväsentliga att jag inte ens bryr mig? Några saker är i alla fall att jag sällan orkar klaga på eller lämna tillbaka dåliga grejer. Jag håller inte reda på kvitton. Jag är inte särskilt social eller ringer till folk. Jag kommer sällan ihåg födelsedagar. Jag festar ytterst sällan. Men mer...jag vet faktiskt inte.

Hur prioriterar ni?

1 kommentar:

Kattis sa...

Just nu väljer jag bort umgänge, och försöker att vara sann mot mig själv gällande vad som är rimligt att hinna med på den tid som jag faktiskt har. Får jag någon timme över vill jag spendera den tillsammans med ingen annan än mig själv.

Tror att många bara adderar i livet, mest för att "alla andra" gör det och det och det, och lägger till saker på sin långa att-göra-lista utan att ens reflektera över varför och för vems skull. (Ägnar sig X åt att renovera och sy sig fantastiska kreationer av loppisfynd, Y åt surdegsbakande och husrenovering, och z åt äventyrsresor och macrofotografering, då ska man göra allt detta utan att för den sakens skull välja bort något annat i sitt liv.)