lördag 24 oktober 2009

Tanken på konstcampus gör mig glad

Normalt gnäller jag mest om den Norrländska pärlan. Det är så o-urbant, så fnuttigt och begränsat. Det mesta. Men idag, när jag läser lokalblaskan, så blir jag alldeles varm i hjärtat. Nya konstcampus som är på gång, kanske blir det en filial till Moderna Museet också - och Lars Nittve som är på besök i samband med att han blir hedersdoktor. Normalt brukar jag tycka att tillsättningar av hedersdoktorer är ganska fjantiga (endera är det personer som absolut inte förtjänar det, typ politiker eller företagare, eller så är det redan världsledande forskare som inte behöver ännu ett symboliskt utnämnande) - men i detta fall så gillar jag tillsättningen. Nittve verkar ha en fantastisk känsla för hur man driver museer. Bara det faktum att han har varit chef på Tate Modern och Louisiana är imponerande.

För övrigt ser jag fram emot att kunna promenera längs älven, kolla på en utställning och förhoppningsvis kunna fika eller käka en god lunch på konstcampus.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Oj så ointelligent jag känner mig då jag läser det här inlägget. Smått olagligt oinsatt.