fredag 22 januari 2010

Mona, den fula väskan och den moraliskt förkastliga konsumtionen

Jösses, hur orkar folk uppröras? Vad Mona Sahlin gör med sin lön, eller vilka presenter hon får av sina vänner, måste väl ändå vara hennes ensak? Om hon går omkring med en, för övrigt skitful, LV-väska kan väl rimligen inte vara en riksangelägenhet?

Detta är dessutom ännu ett exempel på hur kvinnligt kodad konsumtion nedvärderas, förlöjligas och anses vara extra moraliskt förkastlig.

Uppdatering: innan någon säger någonting om just den aspekten: det är klart att jag inser att alla människor inte har råd att köpa en väska för 6 000 kronor. Men jag tycker inte att det är liktydigt med, som vissa skribenter tycks göra gällande, att spotta på ensamstående mammor eller personer som blir utförsäkrade. Så länge väskan inte är en muta, eller på annat sätt olaglig, så är den Monas ensak.

6 kommentarer:

Pernilla sa...

Ja, den är Monas ensak och jag tycker att det är helt okej att hon shoppar och unnar sig saker men.... Trots att alla vet att hon tjänar mycket pengar så ser det lite illa ut. Ofta är ju folk som röstar på Sossarna och som gillar Mona just ensamstående som inte direkt har det fett. För dem kan det sticka lite iögonen. Tippar jag. Och hon som är evigt förknippad med Tobleroneincidenten borde ju kanske ha lärt sig att ligga lite lågt med sådant folk kan reagera på. Själv så bryr jag mig inte om hon nu vill lägga så mkt på en väska men det är lite tacky att visa upp den sådär. Tycker jag. :)

Världen enligt J. sa...

Jo, jag kan förstå att det kan sticka i ögonen...men samtidigt så känns det som en ganska rejäl dubbelmoral. Riksdagsledamöter tjänar drygt 50 papp i månaden - och jag gissar att Mona i egenskap av partiledare har någon form av arvode från sitt parti utöver det. Hon har med andra ord en förhållandevis hög lön, som även ger utrymme för hög levnadsnivå. Utifrån hennes partitillhörighet kan man kanske förvänta sig att hon ska vara solidarisk mot omgivningen och inte tokkonsumera i onödan...men hur många förväntar sig av "vanliga" höginkomsttagare att de inte ska konsumera onödiga saker? Och var går i så fall gränsen?

Sedan tycker jag att det är ganska stor skillnad på att missbruka arbetsgivarens kontokort och glömma bort att betala sina dagisräkningar - och att använda en väska som man har fått (eller köpt). Att den sedan ser ganska tacky ut...ja, det kan jag verkligen hålla med om!

Viktoria sa...

Jag är så förundrad över debatten att jag inte kommit över det än. Var och varannan man(kvinna?) går omkring med en iPhone i fickan.

Nej, jag förstår inte. :D

Ponder sa...

Ja, herregud, att folk orkar tänker jag. Mona är partiledare och tjänar naturligtvis där efter. Om hon vill lägga pengar på en väska spelar väl det ingen roll? Jag har inte sett en enda artikel om Reinfeldts kostymer eller skor...

Pernilla sa...

Men Reinfeldt är ju moderat, hans väljare gillar ju den stilen. :)

Jag fattar inte heller att man orkar och jag inser också att hon tjänar massor och därför kan shoppa men att visa det är lite tacky. Det ger mig lite Marie Antoinette vibbar. Äsch. Vet inte. Jag är inte ens sosse.

Pernilla sa...

Och självklart är det skillnad på att missbruka arb.givarens kreditkort och att shoppa/få men som jag sa. Smartare hade varit att ligga lite lågt.