måndag 4 januari 2010

Retrospektiv

00-talet började uppe på Skinnarviksberget i Stockholm. Det var hysteriska fyrverkerier och en fest där jag blev demonstrativt dumpad av min date. Jag gick forskarutbildning, bodde i Råsunda, semestrade i USA, disputerade, köpte ny lägenhet i Vasastan och bestämde mig för att lägga ner meningslösa ickeförhållanden. Jag jobbade, jobbade, jobbade, lyssnade på Avalanches och Koop, renoverade lägenhet, köpte bil, hängde på Auktionsverket med Bästa M., drack onsdagsdrinkar på Torget med Bästa K., hängde på Babs, Kjelsson och Tranan, gick på konserter och lade en halv förmögenhet på kläder. Jag ledsnade på min arbetsplats, sökte nya jobb, fick jobberbjudanden och beslutsångest. Jag bestämde mig för att våga ta steget och flytta från Stockholm, tackade ja till ett jobb i Norrland, köpte hus och flyttade. Väl i Norrland träffade jag maken, blev kär, åkte till Italien, renoverade hus och kände mig som om jag höll på att dö. Det var inte döden, bara akut blodbrist. Jag började spela golf, min pappa blev akut sjuk, vi åkte till Paris och pappa dog medan vi var där. Det var begravningar och fler begravningar. Maken och jag gifte oss, renoverade hus, lyssnade på Bebel Gilberto, jobbade och renoverade lite till. Vi sålde huset och köpte ett nytt hus, denna gång på rätt sida om stan. Jag blev gravid, spydde, spydde, spydde och fick Lilla L. Vi var föräldralediga och jobbade om vart annat. Jag började blogga, fick nytt jobb och Lilla L. började på dagis. Vi köpte stuga, åkte skidor, voltade med bilen och renoverade lite här och där. Jag åkte till Kanada, skrev några artiklar och åkte till Kanada igen. Vi renoverade lite till, försökte få barn, åkte skidor, lyssnade på Abba och avslutade decenniet på en nyårsfest i Östersund.

5 kommentarer:

Malin sa...

Puh! :)

Juliannie sa...

Underbart! Vilken sammanfattning! Måste försöka mig på nåt liknande i min dagbok (eller kanske i bloggen...?). Fegade lite med smått och gott från 2009, men det är ju faktiskt ett nytt decennium. Vad skriver du för artiklar förresten?

S sa...

Oj. Ojoj. Bra skrivet!

Viktoria sa...

Håller med S, väldigt bra skrivet.

När jag läser dina inlägg, om ditt liv, jobb, familj, hus så slår mig tanken att du nog är en sån kvinna som jag ser upp till. Du verkar ha många av de egenskaper som jag uppskattar och önskar att jag hade lite mer av själv. Driftig, kompetent, rolig, trovärdig, smart, kvicktänkt, sund, rotad i värderingar och livssyn. I alla fall är det de egenskaperna jag ser från mitt perspektiv här på andra sidan skärmen.

Världen enligt J. sa...

Nu blir jag generad av allt smicker!

Julianne: vetenskapliga/samhällsvetenskapliga artiklar. Exakt vad det handlar om vill jag dessvärre inte skriva ut här.