tisdag 30 mars 2010

På tal om vänner

De senaste dagarna har Linna Johansson skrivit flera intressanta inlägg om kvinnor, män och vänskap, bland annat om hur kvinnor dissar andra kvinnor med förevändningen att män är så mycket enklare och rakare. Till skillnad från de komplicerade, intrigerande och skvallriga kvinnorna. Att vara en kvinna som har manliga vänner - och som tar avstånd från kvinnliga motsvarigheter - står ofta högt i kurs. Inte minst hos män. Jag tycker att detta är intressant, inte minst mäns bild av sig själva som raka, enkla, okomplicerade, objektiva och rationella. Och hur många kvinnor ganska oreflekterat anammar den motsatta självbilden, som känslosamma, komplicerade, kommunikativa, röriga, relationella och lite allmänt vimsiga. Dessa självbilder behöver inte ens ha särskilt mycket med verkligheten att göra.

Detta har även fått mig att fundera en del över mina egna vänner. Generellt så är jag en person som har ganska få vänner som jag umgås regelbundet och vardagligt med. Det brukar vara två-tre stycken. Oftast har det varit kvinnor, men några av mina äldsta vänner är män. Då jag har flyttat kors och tvärs i landet och gjort ganska många olika saker så har det blivit att vännerna har bytts ut lite då och då. Inte så att jag har sagt upp bekantskapen med mina gamla vänner, men de har av praktiska skäl övergått från att vara vänner som jag träffar ofta och vardagligt till vänner som jag träffar när det är praktiskt möjligt (vilket kanske är en gång om året, eller ännu mera sällan).

En gemensam nämnare bland mina närmaste vänner är att jag inledningsvis har tyckt att de har varit riktigt jävla jobbiga. Dominanta, komplicerade, omständiga och med högst märkliga åsikter. Efter ett tag har jag dock upptäckt att de även är smarta, roliga, nördiga och alldeles underbara. Men fortfarande ganska komplicerade. Allt annat än raka. Detta oavsett om de är män eller kvinnor.

Själv är jag nog inte heller särskilt rak eller enkel. Jag är konflikträdd, asocial och allmänt knäpp, men även ganska kul och omtänksam.

Inga kommentarer: