tisdag 13 april 2010

Tanken på en cigarett, på ett fjäll

I söndags stod jag vid en tjärn uppe i de svenska fjällen, mitt ute i vildmarken. Mannen som hade skjutsat mig och Lilla L. på sin skoter tände en cigarett - och allt jag kunde tänka på var hur förbannat gott det skulle vara med en cigarett. Jag som på sin höjd har feströkt någon enstaka cigarett under de senaste 15 åren och som på intet sätt längtar tillbaka till den tid då jag rökte mer frekvent. Bara tanken på inrökta studentkorridorer, folkhögskolor, evighetsfikor på Ritorno med sju koppar kaffe och maratonrökta paket med Marlboro lights får mig att må illa. Det var ju dessutom på den tiden då man fick röka nästan överallt (och dinosaurierna strövade fritt i trädgårdarna).

Kanske var det den överdrivna mängden av frisk luft. Kanske var det bara ett ögonblick av förvirring. Hur som helst så bet jag ihop, grillade en korv och gjorde snöbollar till Lilla L. istället.

Inga kommentarer: