söndag 9 maj 2010

Marknadslogik enligt min mamma

Min mamma hänger mycket på auktioner, loppisar, antikmässor och i antikaffärer. Man kan utan överdrift säga att antikviteter och gamla prylar är hennes största intresse. Hon äger knappt en ny grej och hon umgås i princip bara med folk som också spenderar all sin tid i antikvitetssammanhang.

Då och då så handlar hon prylar till mig också. Jag följer ett antal auktionshus på nätet och när jag är intresserad av någonting som skickar jag min mamma (vilket hon absolut inte ser som någonting betungande utan bara som kul). Oftast vet hon väldigt exakt vad som är ett bra respektive marknadspris för det som jag intresserad av. Likaså så brukar hon ha bra känsla för hur mycket jag är beredd att betala. En del av poängen med att handla på auktioner är ju möjligheten att göra fynd, jag vill med andra ord inte betala hur mycket som helst för en pryl.

Nåväl. Idag var min mamma på en kvalitetsauktion. Jag var intresserad av tre tavlor; en som gissnings skulle bli ganska dyr (av en känd konstnär med en stabil och stigande prisbild), en som sannolikt skulle bli billig (känd regional konstnär, men auktion i "fel" region) och en med ett ganska högt utropspris men som min mamma av olika skäl trodde skulle bli billig ändå (ganska känd konstnär, men som på senare tid har sjunkit i pris). Den förväntat dyraste tavlan skulle gå sist - och jag trodde inte att mitt högsta bud skulle räcka för att få den. Instruktionen till min mamma var dock att vara med på de andra två tavlorna - och att ropa in dem (eller en) om de gick för ett bra pris. Det var med andra ord någon av de två tavlorna som jag trodde att jag skulle köpa.

Ett par timmar senare ringde min mor och meddelade att jag hade fått alla tre tavlorna:
- De första två fick du till ett jättebra pris! Så då tänkte jag att du gott kunde vara med högre på den tredje!
- Eh, va?
- Ja, då kunde jag ju lägga marginalen på den!
- Ja...så kan ju också tänka. Men jag trodde inte att jag skulle köpa tre tavlor, jag trodde att jag skulle köpa en.

Summan är att jag har köpt tre tavlor, för ungefär tre gånger så mycket som min tänkta budget var. Men, men, min mamma har så klart helt rätt i att jag fick dem till ett bra pris. Och jag kommer antagligen att bli jättenöjd när jag har smält summan.

Note to self: ge mamma en maxbudget nästa gång.

6 kommentarer:

Alexandra sa...

Så himla roligt inlägg. Så himla rolig mamma! Lägg gärna upp dina tavlor så man får se dem!

S sa...

Ha ha ha!!! Fantastiskt med mammor!

Världen enligt J. sa...

Jepp, hon är kul och ganska knäpp.

Bildbevis kommer så småningom. Jag måste ju bara få hem grejerna också, vilket blir till sommaren.

Ponder sa...

Ha ha, preciiis så där skulle jag också tänk! *gillar din mamma* :D

Bernadette/Finally Teatime sa...

Mammalogik är alltid kul, har hittat en hel site full med roliga mammaresonemang: www.postcardsfromyomomma.com/
Mvh
/Bernadette

Världen enligt J. sa...

*Hehe* Där skulle min mamma platsa :D

Det finns många historier som skulle kunna berättas.