tisdag 22 juni 2010

Att jobba i nuet

Egentligen går jag på semester på torsdag eftermiddag, men just nu har jag svårt att se hur det ska gå till. Listorna på post-it-lapparna är ändlösa och massor av "måsten" återstår. När projektledaren för mitt externa projekt kom förbi för att stämma av inför sommaren så var han förundrad över att jag kan vara så lugn och cool inför hösten (och den testperiod och utbildning som jag ska ha hand om) så svarade helt sanningsenligt:
- Men jag kan ju inte börja stressa upp mig nu över en massa saker som kommer att hända efter sommaren och som i de flesta fall ligger utanför min kontroll.
Det är nog faktiskt en av de saker som jag har blivit bättre på under de senaste tre åren, i min roll som mellanchef. Jag har lärt mig att jag inte kan ha kontroll över allt och att många saker lika bra kan lösas när de blir aktuella. Om de blir aktuella. Visst är det nödvändigt att ha ett långsiktigt och strategiskt tänkande men det går inte att mentalt befinna sig i framtiden hela tiden. Nu måste jag fokusera på det som måste fixas, rapporteras och stämmas av innan folk går på semester. Resten får vänta till i augusti.

Inga kommentarer: