tisdag 21 september 2010

Föräldraledighet - igen!

Clara slår huvudet på spiken! Det är något skumt med det faktum att så många män inte kan vara föräldralediga, för att de har egna företag eller bara är allmänt oumbärliga på sina jobb, när samma förutsättningar hindrar så få kvinnor. Åter igen så tror jag att det döljer sig helt andra motiv bakom; stereotypa förväntningar på föräldraskap, ekonomiska kalkyler och att många kvinnor kontrollerar uttaget av föräldraledighet benhårt (exempelvis för att man inte har någon större lust att gå tillbaka till arbetet).

Och ja, jag tycker att det är helt rimligt att uttaget av föräldraförsäkringen regleras statligt (oavsett om det handlar om någon öronmärkt månad eller helt individualiserad föräldraförsäkring). Den är trots allt skattefinansierad och inte (enbart) en privatsak.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Köper inte riktigt där vi-skulle-förlora-mer-om-pappa-är-hemma snacket. Föräldraledighet och sedan det vanliga deltidsarbetandet för kvinnor kostar bra mycket mer när pensionsutbetalningen dimper ner.

Claras inlägg skriver jag i alla fall under på.

Världen enligt J. sa...

Jepp, även de ekonomiska argumenten är skumma. Eller åtminstone kortsiktiga!

Jenny sa...

Håller helt med! I vårt fall, och i många andras tror jag, så tjänar vi mest på att min man är hemma. Skulle det bara handla om ekonomi skulle det ju vara rimligt att det fanns en annan sida av myntet där männen tog ut hela föräldraledigheten, men så ser det ju inte ut.

Själv kommer vi att dela helt lika, vi vill ju bägge vara hemma med den lilla så mycket som det går. Helst skulle jag vilja dela veckorna (så att jag t ex tog mån-tis, maken ons-tors och fre varannan vecka) men eftersom han är student på ett heltidsprogram så funkar inte det tyvärr.