onsdag 13 oktober 2010

Gravidstatus

Om nu någon har missat, glömt eller förträngt att jag är gravid så kan jag påminna om den saken. Den här bloggen har ju inte direkt förvandlats till någon gravidblogg, med foton på min växande mage eller detaljerade utläggningar av gravidlycka eller kroppsligt förfall. Det beror verkligen inte på att jag inte är överväldigande glad, för det är jag. Det är nog mer att jag inte är någon särskilt gravidmysig person. Och det känns lite förmätet att klaga på graviditeten då vi kämpat oss blå för att uppnå detta tillstånd.

Men nu ska jag ta tillfället i akt och klaga över några synnerligen ytliga konsekvenser av att vara gravid. Det första klagomålet gäller det kroppsliga förfallet. Jag vet att jag inte är särskilt "stor" (vad tusan det nu betyder) och jag har ganska bra grundfysik. Men under denna graviditet (till skillnad från den förra) gör det mesta ont. Det drar och spänner. Jag kan inte träna ordentligt och känner mig allmänt orörlig. Det går långsamt. Det är segt. Och jag drömmer våta drömmar om löparskor och att ta upp marathonträningen i april...

Det andra klagomålet gäller kläder. Trots att jag inte är "stor" (jag har kanske gått upp 4-5 kilo hittills i vecka 23) så kan jag inte ha så många av mina vanliga kläder. Det blir mest trikåkjolar, långa toppar, några klänningar och tråkiga gravidtights från H&M. Det känns som om garderoben innehåller 10 klädesplagg just nu. Även om jag jobbar inom en organisation där man kan se ut lite hur som helst så har jag ett behov av att vara välklädd. Det ska vara snyggt och prydlig - och välsittande. Men då en graviditet inte varar någon längre tid så känns det bortkastat att spendera alltför stora summor på speciella gravidkläder, utöver det mest nödvändiga. (Och nej...gravidjeans och mönstrade tunikor från H&M lever inte upp till kravet på snyggt, prydligt och välsittande. Över huvud taget så vägrar jag att dra på mig gravidbyxor, de sitter urkonstigt på mig.) Nåja, jag köpte i alla fall några nya koftor på Anthropologie när jag var i USA - och de kan jag ju ha även om jag är gravid!

Så. Nu ska jag sluta klaga.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Hade också samma "problem" som du gällande kläder. Jag är så liten så allt sånt där löst och stort blev ju bara löjligt. Köpte en tidning som annonserade att man lätt kunde fixa till gamla kläder "gravidigt" men det var typ bara "sy en kjol av en tub tyg"... Suck.

Istället satsade jag på Tradera och där har jag faktiskt hittat en hel del snyggt och användbart. Har gått på några nitar men på det stora hela är jag nöjd.

Världen enligt J. sa...

Ja, det är klurigt att hitta något som fungerar och som inte ser helt förskräckligt ut! Men Tradera är värt ett försök :)

Sofia sa...

Men suck. Fy va trist det var. Jag bet i ett surt äpple tillslut och köpte en skitdyr men fin mammaklänning på Topshop som jag använde nästan hela tiden i slutet. Inte var det särskilt omväxlande men jag kände mig ganska fin ganska ofta iallafall :)