torsdag 4 november 2010

I garderoben

Mest förekommande plagg: koftor, helt klart koftor.

Mest förekommande accessoar: i antal så är det nog halsband, eller sjalar.

Minst förekommande plagg: shorts och bikini. Jag tror faktiskt inte att jag äger någondera plagg. Om jag ska bada så använder jag baddräkt - och har så gjort sedan tiden som tävlingssimmare.

Minst förekommande accessoar: brosch (äger ett antal men använder dem aldrig) eller hatt (vare sig äger eller använder).

Så beskriver jag min garderob med 5 ord: färgsorterad, trång, nymålad, mångfacetterad och (förvånande) färgglad.

Dyraste plagg: Antagligen det svarta franska fodralet som jag använde på min promovering. Det inköptes i en balklänningsbutik i Lund och jag blundade hårt när jag sträckte fram visakortet. Den var sjukt dyr, men det enda vettiga plagg som jag kunde hitta. (Hur ofta håller man tal, bland annat för den dåvarande utbildningsministern, i Stadshusets Gyllene sal...?) Kostnad per användning vill jag inte tänka på...

Billigaste plagg: Gissningsvis en svart top med vita pärlemorknappar från Lindex. Halva reapriset - 29 riksdaler kostade den.

Mina bästa budgetfynd: basplagg (typ enfärgade topar, jeans och kavajer) från Filippa K., inköpta på outletten i Barkaby. Det vill säga: kläder som inte är särskilt mycket dyrare än på de stora kedjorna, men som håller måttet och kan användas och varieras under lång tid. Jag älskar basplagg! (Och nej, jag tycker inte att det fungerar att köpa basplagg på H&M/Lindex/Gina/motsvarande. Jag står inte ut med vridna sömmar, lösa trådar, urblekta färger och det värsta av allt - noppror!)

Detta skulle jag aldrig släppa in i garderoben: åh, det är många saker! Lacktights, folkdräkter, jeans från Gina Tricot, tunikor som man ser gravid ut även när man inte är det, träningsoveraller (a la 80-tal), haremsbyxor, snickarbyxor, för stora skor, plastiga väskor, reklamtröjor...

Garderobsfilosofi: vik, sortera och håll ordning! Rensa ut sådant som inte används eller som är ohjälpligt trasigt och nopprigt.

Så ser min dröm-walk in-closet ut: stor, välplanerad, med fönster och bra belysning samt en gigantisk spegel. Kanske även med en snygg stol/fåtölj.

Inga kommentarer: