måndag 27 december 2010

Fredrik, Hanne och deltidsarbetet

Okej, det här är inte bara gårdagens nyheter - utan välkänt sedan länge. Men jag kan ändå inte låta bli att länka till Fredrik Reinfeldts uttalande om kvinnors deltidsarbete. För även om många kvinnor (och deras partners) upplever deltidsarbete som ett individuellt val, eller en frivillig prioritering, så får det strukturella konsekvenser. Kvinnor får generellt sett sämre positioner på arbetsmarknaden, lägre pensioner och livsinkomster. För att inte tala om sämre förhandlingsläge inom parrelationer. Problemet ur mitt perspektiv är inte i första hand att människor väljer att arbeta deltid, utan det strukturella mönstret som gör att det vanligtvis är kvinnor som står för det.

Sedan kan jag förvisso hålla med Hanne Kjöller i dagens DN om att det stora problemet inte är hur de välavlönade småbarnsföräldrarna ska få ihop sina beryktade livspussel - utan att det finns många som inte har realistiska förutsättningar att göra aktiva och informerade val.

1 kommentar:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Håller precis med om det du skriver. Själv hoppas jag på att både jag och maken ska jobba deltid så småningom. Och att vi inte ska frestas att dra upp vår konsumtion så att vi måste jobba ihjäl oss för att upprätthålla en ny livsstil (vi har redan fått många frågor om vi inte ska skaffa hus, bil, diverse maskiner etc).