fredag 25 mars 2011

Blommiga kaffekoppar utanför sitt sammanhang

Damn, så sorgligt det känns. Stora delar av min mormor och morfars bohag säljs på auktion i helgen. Ett hem från två människor som har handlat med antikviteter långt innan Antikrundan eller någon började yra om vintage. Att kolla igenom katalogen är som en kraschlandning i barndomen. Där är de engelska kaffekopparna som jag har druckit ur hundratals gånger. Skålarna som vi kusiner åt glass med färska hallon ur. Taburetten från tv-rummet. Alla fina buddor och några av de ryska ikonerna. Och mycket mycket mer, även om inte allt. Totalt så tror jag att bohaget är uppdelat på tre olika auktioner.

Nu försöker jag bestämma mig för vad jag ska köpa. Om jag lät nostalgikänslorna ta över så skulle det kunna bi hur mycket som helst, men så ska det nog inte bli i slutändan. Dessutom så har jag fått många saker från mormor och morfars hem under årens lopp, saker som betyder mer för mig än de som finns på auktionen nu. Men några saker kommer det helt klart att bli.

Inga kommentarer: