tisdag 29 mars 2011

Läst 2011 (del 10)

Titel: Jag är med bandet: en groupies bekännelser
Författare: Pamela Des Barres
Antal sidor: 384 (men jag har gett upp halvvägs)
Förväntningar: Halvhöga - jag är extremt förtjust i musik/rock-biografier.
Handlar i grova drag om: Vi får följa Pam från att hon är en musikintresserad liten tjej ute i en förort, via L A där hon hänger med lokala rockband till att hon drar vidare ut i världen för att ligga sig genom gräddan av 60-talets rockelit. Här flimrar Zappa, Jim Morrison, Led Zeppelin-folket och Mick Jagger förbi. Hon ligger dock inte med Morrison, vilket påstås i baksidetexten. De nöjer sig med att hångla loss på ett golv. Morrison är nämligen trogen mot sin flickvän.
Så tycker jag: Gah, så trött jag är på den här boken! Ja, jag begriper att Pam är en intelligent, stark och självständig kvinna. Ja, jag begriper att hon också var kreativ och att det här i mångt och mycket är en bok om kvinnlig vänskap. Men...Pams bokstavliga dyrkan av den genialiske musikermannen som koncept blir bara tröttsam. En annan mycket tröttsam sak är namedroppingen. Det är så mycket folk som passerar i den här boken att jag blir matt och uttråkad,
Betyg: 1 av 5

Inga kommentarer: