torsdag 26 maj 2011

Förlossningsenkäten

Jag tillhör ju inte dem som gillar att vara gravid. Eller att föda barn. Jag är däremot väldigt förtjust i de två små filurer som jag och Maken har lyckats åstadkomma. Så...jag snor en lista från Bondhustrun:
1. När fick du reda på att du var gravid?
Någon gång i november 2005 (?) och i juni 2010.

2. Hur gammal var du?
33 respektive 38 år.

3. Hur tog din partner det?
Han har blivit skitglad båda gångerna. Andra gången även förvånad.

4. Mådde du mycket illa?
Första gången mådde jag illa
något så in i helvete. Jag spydde som en räv i 22 veckor. Till slut låg jag apatisk på toalettgolvet om nätterna och orkade knappt hasa mig tillbaka till sängen. Andra gången var det betydligt lindrigare. Visst mådde jag illa, under de 12 första veckorna, men i jämförelse var det ingenting. Den enda katastrofen var att flyga till USA. Det är inte kul att spy på en sunkig flygplanstoalett i mikroformat.

5. Var du känslig?
Rent mentalt var jag inte känslig alls. Men lukter...urk. Och parmaskinka vill jag fortfarande äta. Eller hjortronyogurt.

6. När kände du bebisens första sparkar?
Vecka 15-16 ungefär. Tidigt.

7. Var du ofta orolig?
Första gången märkligt lite, andra gången betydligt mer.

8. Sparkade bebisen mycket?
Mer
stångades. Den ena med huvudet, den andra med sin vassa lilla rumpa.

9. När började du läcka bröstmjölk?
Ganska tidigt, kanske halvvägs in i graviditeterna.

10. Fick du bristningar?
Nope, inte en enda.

11. Blödde du någon gång?
Ja, jag var helt säker på att jag hade förlorat Lille O. i vecka 10 eller 11..Efter en mardrömsundersökning som pågick i en hel timme (jo, faktiskt!) så hittade läkaren en litet pickande hjärta. Jag har sällan blivit så glad.

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Tre under graviditeten med L., fyra under graviditeten med O.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Ungefär som de blev.

14. Hur började din förlossning?
Planerat. Den andra var dock på väg att sätta igång några dagar tidigare.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
30-40 minuter effektiv tid.

16. Födde du vaginalt eller kejsarsnitt?
Kejsarsnitt i båda fallen.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
Det kollas inte vid planerade snitt. Men lite grann borde det ha varit den andra gången, med tanke på att ungen bokstavligen var på väg ut.

18. Vilken bedövning tog du?
Ryggbedövning.

19. Dragen med sugklocka?
Pass.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Pass.

21. Blev det komplikationer?
Nej, i princip inga.Kejsarsnitt nummer två blev dock lite rörigare än det första, då jag fick blodtrycksfall, allergiattack och att bedövningen började släppa innan allt var klart. Det gick dock bra ändå. Efteråt har jag repat mig oerhört snabbt.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Oh. Mitt "problem" är ju att över huvud taget befinna mig på en vårdinrättning och att genomgå undersökningar. Paniken lurar ständigt runt hörnet och ja...några rejäla attacker har det blivit.

23. Var du rädd för något?
Se ovan.

24. Skrek du?
Nä, men jag har gråtit helt okontrollerat.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
En hel armé, men så är det ju på operationssalar.

26. Hade du någon nära med dig?
Maken.

27. Fick du sys?
Ja. Ingen aning om hur många stygn, men det blir ju ganska många och i olika lager.

28. Vilken vecka födde du i?
38+5 kanske? Minns faktiskt inte så noga.

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
2500 gram, 46 centimeter respektive 3100 gram, 49 centimeter.

30. Ammar du?
Ja,jag har ammat men inte särskilt länge.

31 Hur gammal är bebisen nu?
Den ena fyller fem år i sommar, den andra blir snart fyra månader.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Under omständigheterna bra. Trots att jag är en hopplös patient, som mest är livrädd och på sammanbrottsnivå, så har så gott som alla inblandade varit förstående, flexibla och professionella. Och båda förlossningarna har självklart varit fantastiska upplevelser när det har kommit till själva mötet med den lilla krabaten.
Vid den andra fick jag ha Lille O. kvar inne på operationssalen nästan hela tiden som personalen sydde ihop mig, vilket var finare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. L. var alldeles för liten för att stanna kvar inne på den kalla operationssalen, så henne kunde jag bara titta på lite snabbt (vilket var helt ok just då) innan hon försvann till förlossningsavdelningen med Maken. Väl där hade vi sedan ett väldigt fint möte, men det blev ju av praktiska skäl lite fördröjt.

33. När kommer nästa barn?
Det blir inga flera barn. Jag fyller 39 år i nästa vecka och Lille O. tog ungefär två år att producera.

Inga kommentarer: