lördag 25 juni 2011

Saker man kan göra en midsommardag

Här sitter jag och slösurfar på marathon runt om i världen. Jag vill ju springa en mara innan jag fyller 40 år (hej medelålderskris!) men vill helst inte springa på våren. Här i norrland ligger ju snön djup under hela vintern - och även om jag ska försöka fortsätta springa i vinter så vet jag att träningen inte kommer att bli densamma i snö, slask och is. Att fixa den sista uppladdningen på en månad eller två känns lite tveksamt.

De flesta populära marathon, som Stockholm, Paris och London går under våren. Även Toronto, som ju skulle vara ett utmärkt alternativ då bästisen bor där, är i maj. Några höstalternativ är Berlin och Oslo, men då är de ganska snart inpå så är jag osäker på om jag hinner träna tillräckligt till dess (eller snarast: jag skulle nog ta mig runt men risken är rätt stor att jag drar på mig någon skada). New York hägrar förstås, men då måste man i princip köpa biljett via något resebolag (läs: skitdyrt). De rutinerade kollegorna, som har sjukt många lopp bakom sig, rekommenderar Berlin och Paris (för att de är platta och lättsprungna). Ingen av dem tycker att Stockholms marathon är ett bra nybörjarmarathon.

Och så sitter jag och drömmer mig bort till helt andra platser. Hej Miami!

Inga kommentarer: