söndag 7 augusti 2011

Memory lane till Ursviken

Den sista dagen på semestern tog jag en sväng till Stora Nolia-mässan. Mitt bland alla skotrar, kokosbollar och fula t-shirts så säljer nämligen Ateljé skinn och tennsömnad från Ursviken de allra finaste tenntrådsarmbanden. Så mycket finare, billigare och mer välgjorda än exempelvis Littmarcks motsvarigheter. Att prata med mannen som säljer dessa fina saker är dessutom som att slungas tillbaka till barndomen. Han pratar nämligen exakt som min farmor och farfar, som även de bodde i Ursviken för många många (kanske 60 eller 70?) år sedan. Hur som helst så blev det ett olivgrönt armband.


5 kommentarer:

FransyskanH sa...

Kanske ett indirekt svar på min bloggfråga från gårdagen...? (apropå tips). Hur mycket gör de tror du? Vad heter de?

Colombialiv sa...

Nej men! Vi var på Nolia idag. Och jag tittade på just de där armbanden och tänkte att det kanske skulle vara en bra present att ta med till Colombia. Jag köpte inga ändå, men det kanske jag borde gjort. De är fina.

Världen enligt J. sa...

Fransyskan: det har du rätt i - det är faktiskt ett bra tips. De har ganska många olika produkter och i fina färger. Jag rotar fram kontaktuppgifterna i morgon!

Colombialiv: var du där?! Ja, det är nog en bra present - och kanske värt en ny runda?

Joanna sa...

jag har sett så många hemska ihopslarvade versioner av tennarmband.
själv köper jag mina när jag är hemma i arvidsjaur.
där får man nog samma kvalité som från ursviken, men aldrig att jag sett ett sådant brett och vackert som ditt tidigare.

Världen enligt J. sa...

Visst är det fint! Och hantverket är suveränt.