onsdag 27 juni 2012

Träning och kön

Petra, som har maratonbloggen på SvD, skriver tänkvärt om hur olika tidningar skriver om kvinnors och mäns löpträning:

Killar får tyngre artiklar om hur de kan ta sig under 40 minuter på milen och avancerade artiklar baserad på aktuell forskning. Tjejerna serveras med sminkplock och ”joggpepp”. Missförstå mig rätt, det är inget fel med att jogga. Eller peppa. Eller sminka sig. Men nog förtjänar vi lite mer tuggmotstånd, eller vad säger ni kvinnliga bloggläsare?

Detta är någonting som jag har irriterat mig länge - och inte bara när det gäller löpning utan träning i  allmänhet. För att inte tala om hur det ser ut i golftidningar. I den dominerande tidningen Golf Digest utgår så gott som alla produktester och träningstips från att den typiske golfaren är en man. Om man har tur finns det en lite ruta eller asterix som upplyser läsaren om att golfklubban/bollen/skon/whatever även finns i dammodell. Ett uppenbart problem är att utrustning för damer och herrar är olika (exempelvis när det gäller vikt och längd) - och att män och kvinnor har tämligen olika fysiska förutsättningar - vilket gör att tips och recensioner ofta är missvisande. Då det trots allt finns många kvinnliga golfare lanserades det ett golfmagasin för kvinnor för ett antal år sedan, Red Tee. Här kan man ibland läsa intressanta produkttester och träningstips - men precis som Petra påpekar när det gäller löpträning så förutsätts kvinnor vara mer intresserade av SPA-resor och rosa golfhandskar än hur man sänker sitt handikapp eller blir vass på att slå med långa järn. Och jag har fortfarande inte smält det faktum att man för några år sedan valde att göra ett reportage om longdriving - som byggde på en intervju med en av Sveriges främsta män inom området. Som om det inte fanns några intressanta kvinnor att skriva om.

Miranda spinner vidare på detta resonemang och konstaterar att hon finner sin inspiration på nätet - och det kan jag bara instämma i. Jag blir oerhört inspirerad av att läsa om andras, både kvinnor och mäns, träning och mål. Vissa tränar på en helt annan nivå än jag själv. Andra tampas med skador och rehabövningar. Någon har just kommit igång. Ytterligare någon annan har bytt spår. En tredje påminner mycket om mig själv. Jag inspireras av alla erfarenheter, den enorma mängden med kunskap - men också av misstag och feltänk.

Inga kommentarer: