torsdag 12 juli 2012

Sommarläsning (del 4)



Titel: Comédia infantil
Författare: Henning Mankell
Antal sidor: 255
Handlar i grova drag om: Bagaren José Antonio Maria Vaz finner den unge gatupojken Nelio skjuten i bröstet, liggandes mitt på en teaterscen. Han tar med pojken upp på bageriets (tillika teaterns) tak, där han försöker vårda honom så gott det går. Under nio nätter får José bit för bit höra Nelios historia, från den lilla byn som invaderades av banditer till livet som gatubarn i den afrikanska (anonyma) hamnstaden. Det är både en brutal och skimrande historia, om ondska, vanmakt, kolonialism, post kolonialism och våld - men också om vänskap, upptåg och samhörighet. Realism och myt står sida vid sida. Efter nio febriga dagar och nätter ger Nelios kropp upp och José betsämmer sig för att viga sitt liv åt Nelios berättelse.
Så tycker jag: Det här är inte en bok jag skulle välja själv utan en bok jag har fått i present av någon som tycker att jag borde läsa Mankell i allmänhet och hans afrikaskildringar i synnerhet. Jag är dock helt fel person att recensera den här typen av bok, då jag vare sig gillar myter/sagor för vuxna eller går igång på beskrivningar som Det är Nelio, gatubarn och profet, som bara tio år gammal redan besitter en gammal mans klokhet och visdom. Ganska exakt tvärt om, jag tappar läslusten. Efter att ha läst ut Comédia infantil är jag kluven. Å ena sidan så är det en effektiv och medryckande berättelse. Man vill få reda på vad som har hänt, man vill få pusselbitarna till Nelios öde. Skildringarna av gatubarnen och livet i hamnstaden är fantastiska. Likaså är delarna om inbördeskrigen och post kolonialismen relevanta och intressanta. Å andra sidan så stör jag mig både på berättargreppen (som både innehåller utstuderade upprepningar och ett språk som jag antar ska väcka känslan av att det är José som muntligt återberättar historien) och att Mankell närmast slår knut på sig själv i sin iver att inkludera allsköns livsvisdomar genom en plågad tioårings kropp.
Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: