lördag 6 oktober 2012

Begär till hus

Det låter sannolikt helt galet, men om det bara var mig det hängde på så skulle jag gärna flytta vart annat år. Jag gillar att flytta. Jag gillar att planera och fixa. Jag gillar att renovera. Jag gillar till och med att packa prylar. Och att sälja bostäder (även om det är påfrestande för nerverna). Nu är det inte bara jag som styr och ställer i hushållet, varför vi har bott i samma mexilåda i över sju år (ur mitt perspektiv obegripligt lång tid). Då vi inte har några direkta planer på att dra upp bopålarna så är huset inte ens färdigrenoverat (i vilken mån nu ett fyrtiotalshus någonsin blir det). I vissa perioder lanserar jag olika objekt och flyttplaner, i andra perioder är jag lugn och sansad (och tänker: jaja, vi bor väl här då, inget fel med det). Men så dyker det upp något hus. Vid havet, inne i stan, i fantastisk funkisstil eller en orörd västerbottensgård där man skulle kunna ha hönor. Eller någonting annat som väcker mitt begär.

Just nu sitter jag och vänder och vrider på bilderna av en gård. En gård som ligger på en plats som jag tycker väldigt mycket om. Och ja, man skulle kunna ha hönor där. Mitt nya förslag är att vi inte ska sälja huset vi bor i utan helt enkelt köpa ett till. Vi kan ju sälja stugan.

Maken svar på detta var att det inte är någon styrsel i mina argument.

9 kommentarer:

Alex sa...

Vilken gård? Sitter också och tittar, drömmer och vill!

J sa...

Du är inte klok :)

Världen enligt J. sa...

Norrmjöle. Ligger under villor...fast är mer en gård.

Världen enligt J. sa...

J: det sägs så :)

Viktoria sa...

Åhh jag vet! Jag har klickat på det huset oräkneliga gånger senaste dygnet... Åhhh är ett bra ord för att beskriva huset och atmosfären.

Tur är väl att jag har en rätt klok man som får mig att inse att en nyfödd och ett hus med bara två vinterbonade rum inte riktigt går ihop.

Världen enligt J. sa...

NYFÖDD?! Superstort grattis! Hoppas allt är riktigt bra med er!

Men till saken: nepp, det går inte riktigt ihop ;)

Viktoria sa...

Haha tack (i förhand)! Då det är inflyttning i huset har vi förhoppningsvis en nyfödd om allt går som det ska.

Fast ibland tänker jag att vi borde skita i att vara så himla snusförnuftiga. Bara köra liksom...? Isolerat eller ej :)

Världen enligt J. sa...

Ahhh :)

Förnuft är väl bra till en viss gräns. Huset är ju alldeles underbart...och ligger dessutom ungefär fem minuter från vår stuga (läs: oerhört trevligt sällskap).

Viktoria sa...

Underbart var ordet! Oerhört trevligt sällskap spär ju på åhhandet här hemma.

Vi borde bo i ett ny- och massproducerat radhus med tanke på hur ickehändiga vi är men jag faller uteslutande för "åhh-hus" med massor av år på nacken.