tisdag 2 oktober 2012

Hemma just nu: Bo Fajans

En av mina favorittillverkare, när det kommer till svensk keramik, är Bo Fajans. En ganska liten fabrik, som fanns i Gävle fram till 1960-talet. Jag har framförallt blomkrukor från Bo Fajans, som de fantastiska Tellus av Ewald Dahlskog (som var konstnärlig ledare på Bo Fajans i många år). 

För några veckor sedan kom min mor förbi med en del av min kruksamling, som har stått i hennes källare, och då fick jag även några nytillskott (läs: skåprensning hemma hos min mor, a.k.a. den stora kruksamlaren). Dessa små bedårdande blomkrukor, varav den ljusgröna är från Bo Fajans och de mörkare från Ekeby, är ungefär fem centimeter höga:



Det kanske inte syns så bra, men det är väldigt fin glasyr på Bo Fajans prylar.

4 kommentarer:

FransyskanH sa...

âh! (det man inte ser gissar man sig till!).

Världen enligt J. sa...

Hehe, lite kryptiskt allt.

Vänta lite! sa...

Urtjusigt!

Världen enligt J. sa...

Tack! Ja, de är fina.